Wezwanie pogotowia ratunkowego zawsze powinno być związane z nagłym pogorszeniem stanu zdrowia i brakiem możliwości udzielenia pomocy osobie poszkodowanej w inny sposób. Jeżeli zdecydujemy się zadzwonić po pogotowie, warto wiedzieć, jak ułatwić pracę zespołowi ratownictwa medycznego, co przygotować i w jaki sposób postępować z czekającym pacjentem.

 Co przygotować przed przyjazdem karetki?

Jeśli nie musimy aktywnie prowadzić czynności resuscytacyjnych, pozostaje nam czas, który możemy wykorzystać na zebranie najpotrzebniejszych pacjentowi rzeczy. Należeć będą do nich przede wszystkim dokumenty, leki oraz odpowiednia do pogody odzież.

Warto przygotować dowód osobisty pacjenta oraz wszelką dostępną dokumentację medyczną: ostatnie wypisy ze szpitala, aktualne wyniki badań lub decyzje komisji lekarskich. Przyjmuje się, że najważniejsze są dokumenty z ostatniego pół roku. Wyjątek stanowią choroby przewlekłe, przy których może być istotna cała historia choroby.

Nawet po interwencji pogotowia ratunkowego musimy liczyć się z faktem, że oczekiwanie na Szpitalnym Oddziale Ratunkowym może potrwać kilka godzin. Dlatego należy przygotować wszystkie przyjmowane przez pacjenta leki, szczególnie te, które zażywa na stałe, każdego dnia.

Ratownicy medyczni przestrzegają, aby nie pakować od razu dużej torby z odzieżą. Wystarczy wyłącznie taka, w której pacjent będzie czuł się komfortowo podczas wstępnych badań. Wszelkie rzeczy można dowieźć poszkodowanej osobie później, gdy będzie konieczność pozostawienia jej na oddziale szpitalnym.

W jaki sposób ułatwić ratownikom dotarcie do poszkodowanej osoby?

To bardzo ważne, aby pozostawać na linii z konsultantem numeru ratunkowego aż do momentu, gdy upewni się, że przekazaliśmy wszystkie istotne informacje na temat stanu zdrowia i lokalizacji pacjenta. Czekając na pogotowie, nie wykonujmy żadnych zbędnych połączeń, poczekajmy także z telefonami do rodziny. Może okazać się, że konsultant oddzwoni na podany przez nas numer, aby dopytać o ważne szczegóły. Dlatego linia powinna być cały czas wolna.

Jeżeli wzywamy pogotowie do domu położonego w trudnym terenie, być może konieczne będzie wyjście do zespołu ratownictwa na główną drogę i pokierowanie go aż do miejsca docelowego. Zdarza się, że nazwy małych miejscowości się dublują lub mają nietypową numerację. Z kolei w mieście, szczególnie na zamkniętych osiedlach, warto poinformować ochronę o przyjeździe karetki oraz upewnić się, że szlaban jest podniesiony i nic nie blokuje dojazdu do poszkodowanej osoby. To pozwoli zaoszczędzić cenny czas!

Kolejną ważną kwestią jest zabezpieczenie zwierząt domowych na czas przyjazdu zespołu ratowników. Nawet bardzo spokojne psy czy koty mogą w nietypowej, nowej sytuacji poczuć się zestresowane i zareagować w niespodziewany sposób. Z pewnością pogryzienie ratowników czy ucieczka domowego pupila nie należą do sytuacji, w których chcielibyśmy się znaleźć!

O co zapytać osobę potrzebującą pomocy?

Jeżeli stan osoby poszkodowanej na to pozwala, warto wykorzystać czas przed przyjazdem karetki także na zebranie krótkiego wywiadu. Zapytajmy, jak doszło do nagłego pogorszenia stanu zdrowia, jakie objawy towarzyszą obecnie pacjentowi lub czy odczuwa dolegliwości bólowe. Ważne mogą okazać się także informacje o alergiach czy ostatnio przyjmowanych posiłkach.

Wszystkie te dane należy przekazać zespołowi pogotowia ratunkowego. Skorzystaj z podpowiedzi, jak przeprowadzić wywiad SAMPLE.