Nauka pierwszej pomocy w szkole to niezwykle ważny element edukacji. Często właśnie te zajęcia są pierwszym kontaktem z ową tematyką. Istotne jest zatem, by lekcje były nie tylko merytoryczne, ale i ciekawe – tak, aby dziecko się nie zniechęciło, a wręcz przeciwnie – złapało tak zwanego „bakcyla”. Jak urozmaicić lekcje pierwszej pomocy i sprawić, że będą wciągające?
Nauka przez zabawę i praktykę
Nauka poprzez wkuwanie teorii na szczęście ustępuje miejsca ciekawym i angażującym zajęciom, które stawiają na praktykę i przyswajanie treści poprzez zabawę. To, jak lekcja zostanie poprowadzona, zależy oczywiście od wieku dziecka. Na co należy więc zwrócić uwagę, przygotowując zajęcia dla uczniów z pierwszej pomocy?
- Postaw na formę dopasowaną do wieku.
- Stosuj zasadę minimum teorii, maksimum praktyki.
- Wykorzystuj nowoczesne pomoce dydaktyczne (fantomy i defibrylatory szkoleniowe).
- Odgrywaj scenki rodzajowe – pozwalają one w praktyce przećwiczyć zdobyte umiejętności.
- Ćwicz sytuacje, które realnie mogą się przydarzyć w życiu młodego człowieka.
Czym powinien charakteryzować się fantom do nauki w szkole?
Aby zapewnić podopiecznym możliwość jak najlepszego i najciekawszego przyswajania wiedzy, warto umożliwić im ćwiczenia na nowoczesnych interaktywnych fantomach z zaawansowanym systemem informacji zwrotnej. Dlaczego to takie ważne? Instrukcje nauczyciela nie przemówią do wyobraźni uczniów tak mocno, jak praktyka i obserwacja, w jaki sposób krew jest rozprowadzana z serca do mózgu podczas ucisków klatki piersiowej. A taką właśnie możliwość zapewniają fantomy z serii Brayden LED i PRO, które mają LED-owe wskaźniki imitujące krążenie krwi z serca do mózgu. To rozwiązanie sprawia, że dzieci na własne oczy mogą przekonać się, jak skuteczne są uciski klatki piersiowej, i dlaczego odpowiednia częstotliwość, głębokość oraz relaksacja klatki piersiowej mają znaczenie.
Modele te są zgodne z wytycznymi ERC 2021, posiadają szereg precyzyjnych czujników oraz monitorują jakość prowadzonej wentylacji. Ponadto zapewniają odczucia zbliżone do realnych, co jest niezwykle ważne w kształtowaniu dobrych nawyków związanych z resuscytacją. Istotnym dodatkiem jest możliwość zamiany fantomu dorosłego w dziecko za pomocą zestawu do konwersji „Brayden Junior” – dzięki temu nie trzeba kupować i przechowywać osobno dwóch manekinów.
Nauczycielom szczególnie polecamy fantomy Brayden LED PRO, które oprócz LED-owych wskaźników na fantomie, przesyłają dane za pomocą bluetooth do aplikacji na smartfony i tablety, gdzie pojawia się dokładna analiza skuteczności prowadzonej resuscytacji. Do aplikacji można podłączyć kilka fantomów jednocześnie, dzięki czemu nauczyciel może na żywo monitorować jakość RKO w wykonaniu kilku osób lub zespołów. Dzięki temu ćwiczenia będą jeszcze lepsze i ciekawsze – wprowadzają nie tylko element dokładnej analizy, ale i grywalizacji.
Jak jeszcze urozmaicić zajęcia?
Oprócz interaktywnych fantomów warto wyposażyć szkołę w defibrylator szkoleniowy z kolorowym wyświetlaczem, np. WAP ATM-112. Jest to urządzenie, które umożliwia naukę użytkowania AED. Ćwiczenia odbywają się w bezpiecznych warunkach (defibrylatory szkoleniowe nie generują impulsu elektrycznego). Niezwykle ważne jest, aby dzieci już przy okazji podstaw pierwszej pomocy mogły oswoić się z AED i poznać zasadę jego funkcjonowania, a także przećwiczyć resuscytację wraz z defibrylacją.
Warto wykorzystywać nowe technologie!
W wielu szkołach znajdują się starsze, bardzo proste i wysłużone fantomy szkoleniowe. Oczywiście spełnią one swoje podstawowe zadanie i mogą posłużyć do nauki. Jednak chcąc zapewnić uczniom jak najlepsze warunki do ćwiczeń i wzbudzić ich zaangażowanie, warto sięgnąć po nowoczesne technologie. Polecamy zainteresować się sprzętem, który po prostu może więcej – zarówno pod kątem samych ćwiczeń, jak i uzyskiwania dokładnej informacji zwrotnej i wyłapywania elementów, nad którymi trzeba jeszcze popracować.