Czy wiesz, że pracodawca ma obowiązek zapewnić bezpieczne warunki pracy, a także dostęp do systemu pierwszej pomocy? Wiąże się to ze zorganizowaniem punktów pierwszej pomocy, a także wyszkoleniem osób odpowiedzialnych za bezpieczeństwo. Chociaż automatyczny defibrylator zewnętrzny w zakładzie pracy nie jest obowiązkowym wyposażeniem, warto, aby się tam znalazł.

Nie obowiązek, lecz dobra praktyka

Czy AED musi znaleźć się w zakładzie pracy? Jeżeli chodzi o przepisy prawne, to nie, nie musi. A czy powinien? Zdecydowanie TAK. Biorąc pod uwagę, że nagłe zatrzymanie krążenia jest bezpośrednią przyczyną zgonów, łatwy dostęp do AED w jak największej liczbie miejsc jest niezwykle istotny. Polskie przepisy nie regulują tego, gdzie i kiedy urządzenie AED powinno zostać zainstalowane, warto natomiast kierować się zasadą, że defibrylator powinien znajdować się w firmie zatrudniającej ponad 100 osób. Rzecz jasna nic nie stoi na przeszkodzie, by wyposażyć w sprzęt również mniejsze firmy.

Wytyczną, którą także warto się kierować jest czas dotarcia do AED. Jeżeli wynosi on więcej niż 2 minuty szybkiego marszu, rekomenduje się, aby rozważyć instalację kolejnego urządzenia. Na punkty lokalizacyjne należy wyznaczyć takie miejsca jak: portiernie, recepcje, punkty pierwszej pomocy, czy inną przestrzeń, w której cały czas znajdują się pracownicy, gotowi udzielić pierwszej pomocy.

Co bardzo istotne – nie potrzeba ani wiedzy medycznej, ani specjalnego szkolenia, aby obsługiwać taki sprzęt. W firmie powinna być osoba wyznaczona do udzielania pierwszej pomocy, ale z takiego urządzenia mogą korzystać też osoby nieprzeszkolone, dzięki czemu dostęp do defibrylacji jest szybszy i łatwiejszy.

Dlaczego AED w dużych zakładach pracy to konieczność?

Tam, gdzie pracuje dużo osób, istnieje większe prawdopodobieństwo wystąpienia nagłych zdarzeń sercowych. Ryzyko to jest tym większe, im wyższa jest średnia wieku personelu. Jednak to nie oznacza, że problem nie dotyczy ludzi młodych.

Warto mieć na uwadze, że w dużych zakładach pracy, oprócz pracowników, przebywają również goście, petenci i odwiedzający. Te osoby także mogą być w grupie ryzyka wystąpienia NZK. Myśląc o bezpieczeństwie wszystkich, którzy znajdują się i potencjalnie mogą się znaleźć na terenie zakładu, warto zapewnić im należyte bezpieczeństwo i dostęp do pierwszej pomocy, w tym do automatycznego defibrylatora zewnętrznego.

Gdzie warto zainstalować AED?

Szczególnie ważne jest, aby AED znalazł się tam, gdzie dojazd służb ratunkowych będzie utrudniony i wydłużony. Liczy się każda sekunda, a tylko wczesna defibrylacja ma tak naprawdę sens. Jest więc niezwykle istotne, aby osoba poszkodowana otrzymała pomoc w ciągu kilku minut od zdarzenia.

Ciężko wskazać branżę, w której takie urządzenie nie byłoby przydatne. Szczególnie polecamy je we wszelkiego rodzaju zakładach produkcyjnych, fabrykach, magazynach, centrach logistycznych, czy w innych dużych obiektach, w których pracuje ponad 100 osób, a przynajmniej część z nich to osoby po 40. roku życia.

Jaki AED do zakładu pracy?

Czy wśród wielu dostępnych na rynku urządzeń warto szukać jakiegoś konkretnego do zakładu pracy? Nie jest to konieczne, gdyż tak naprawdę sprawdzi się każdy AED dopuszczony do sprzedaży w Polsce, pod warunkiem, że będzie dobrej jakości, wytrzymały, odporny na zapylenie, zachlapanie czy wstrząsy.

Jednak osobom poszukującym AED o niestandardowych parametrach, np. o bardzo wysokiej klasie wodoodporności i pyłoszczelności (IP66) lub posiadającym szeroki pakiet językowy, albo dla użytkowników o wyższych kompetencjach ratowniczych i wymagających więcej niż oferuje standardowy AED polecamy konsultację z naszym koordynatorem ds. Edukacji i Promocji Programu PAD, który chętnie pomoże w wyborze odpowiedniego defibrylatora.

Biorąc pod uwagę powyższe informacje, rekomendujemy, aby w każdym zakładzie pracy znalazł się punkt pierwszej pomocy wyposażony w automatyczny defibrylator zewnętrzny. O innych korzyściach AED w miejscu pracy przeczytasz również tutaj.

 

AED w okolicy baner