AED w zakładzie pracy – korzyści dla pracownika i pracodawcy

Strona główna » AED w zakładzie pracy – korzyści dla pracownika i pracodawcy

AED w zakładzie pracy – korzyści dla pracownika i pracodawcy

Firmy coraz częściej muszą walczyć o dobrego pracownika. Zachęcają do podjęcia u siebie pracy, proponując już nie tylko atrakcyjne wynagrodzenie, ale też dodatkowe benefity. Te najpopularniejsze to m.in.: karty MultiSport, opieka medyczna, możliwość korzystania z dodatkowych przerw czy wyjątkowo komfortowe warunki pracy. Jednym z benefitów zwiększających bezpieczeństwo może być dobrze wyposażone stanowisko pierwszej pomocy. Łatwy dostęp do niego to mocny atut.

Wypadki w pracy się zdarzają

Każdy perspektywicznie myślący pracodawca wie, że pewnych losowych sytuacji nie da się uniknąć. Szkolenia BHP nauczyły nas, jak dbać o bezpieczeństwo w pracy, jakich zachowań unikać, a jakie są pożądane. Jednak nawet najlepsze szkolenia BHP i z pierwszej pomocy na niewiele się zdadzą, gdy brakuje zaplecza technicznego.

Wyobraź sobie sytuację, w której pracownik (wykonujący dowolny zawód) nagle mdleje i upada. Co się wtedy dzieje? Najczęściej wybucha panika i rozpoczyna się poszukiwanie osoby, która przejmie dowodzenie.

  • „Niech ktoś wezwie pomoc!”
  • „Niech ktoś jej/mu pomoże!”
  • „Zadzwońcie na pogotowie!”

To tylko kilka z haseł, które niemal na pewno usłyszysz. To normalna sytuacja i po początkowej chwili szoku z grupy powinien wyłonić się ktoś, kto potrafi udzielać pierwszej pomocy. Jeszcze lepiej, jeśli ta osoba będzie miała łatwy dostęp do apteczki i defibrylatora AED. W takiej sytuacji poszkodowany pracownik ma szansę przeżyć i po rekonwalescencji wrócić do zdrowia. Gdyby zabrakło choć jednego z tych elementów (osoby umiejącej udzielać pierwszej pomocy, apteczki, AED), łańcuch przeżycia byłby niepełny, a szansa na szczęśliwe zakończenie o wiele mniejsza.

AED – podstawowe wyposażenie w miejscu pracy?

Zakup AED ma duże znaczenie i może przekonać do pracodawcy fachowców specjalizujących się w zawodach szczególnego ryzyka, w których wykonuje się ciężkie prace fizyczne i gdzie jest podwyższone ryzyko wypadków. Przyda się tam, gdzie zatrudnianych jest wiele osób, zwłaszcza starszych. W każdej firmie, w której pracuje ponad 100 osób, powinien znajdować się defibrylator AED.

Często słyszymy o tym, że w wyniku jakiegoś nieszczęśliwego zdarzenia, zasłabnięcia, zawału serca czy wypadku zmarł pracownik, ponieważ nikt nie umiał (lub nie chciał!) udzielić mu pierwszej pomocy. W skrajnych przypadkach zdarzają się tragedie, o których później jest głośno w mediach. Dlatego coś tak prozaicznego jak opieka medyczna i dostęp do sprzętu ratującego życie może być atutem i zachętą do podjęcia pracy w konkretnym miejscu.

AED na miejscu, karta MultiSport, opieka medyczna

Tak mogłoby brzmieć zachęcające ogłoszenie o pracę. A jeżeli dodać do tego jeszcze szkolenie z obsługi defibrylatora – tak aby każdy potrafił z niego skorzystać – zyskuje się podwójnie. W końcu pracownik i jego zdrowie i bezpieczeństwo to największe wartości dla firmy.

Defibrylatory jako pomoc w pozyskaniu funduszy lub inwestora

Firmy, które chcą uzyskać różnego rodzaju dotacje i dofinansowania dla swoich inwestycji, muszą przedstawić dobry biznesplan i pomysł, który ma szansę na spieniężenie. Inwestorzy zwracają uwagę na drobiazgi, które mogą przynieść PR-owe benefity, a obecność urządzenia AED w miejscu pracy lub planowany zakup defibrylatora są posunięciem korzystnym wizerunkowo. Warto też pomyśleć o marketingowym wymiarze oznaczenia placówki z AED na mapie publicznych AED w Polsce. To prawie darmowa reklama, a jedynym kosztem jest zakup urządzenia. Ale i ten wydatek łatwo obejść dzięki różnego rodzaju dofinansowaniom i programom pomagającym w zakupie automatycznych zewnętrznych defibrylatorów.

AED w okolicy baner

2019-08-19T15:36:56+01:00